Eskilstuna kommun är sveriges femtonde kommun med sina, strax under, 107000 invånare. Kommunens hemsida behövde lyftas till en modernare version som uppfyller gällande tillgänglighetskrav och erbjuda en enklare och tydligare användarupplevelse.
Den nya webbplatsen förväntades bidra till en avlastning av Eskilstunas kontaktcenter genom att öka användningen av kommunens digitala tjänster. Med detta grepp ska de också stärka sitt varumärke genom att ta avstamp i Eskilstuna kommunkoncerns varumärkesplattform, "Goda hållbara möten".
UX-DesignUI-DesignMin roll som UX-designer i projektet var att se till att användarupplevelsen gick i linje med de behov som kommit fram under effektkartläggningen och med resultatet från de intervjuer med de olika förvaltningarna och användare som genomfördes. Jag höll också UX-workshops för att ytterligare precisera behoven som ligger till grund för arbetet. För att visualisera detta tog jag fram koncept och wireframes som vi löpande under projektet stämde av med kund.
Under hela projektet har jag jobbat parallellt med utvecklare och produktägare för att inget ska gå under radarn gällande interaktionsdesign och att alla funktioner ska vara så användarvänliga som möjligt, både för redaktörer och för besökare. Under projektet använde jag ofta arbetsmöten via teams där kunden "följer med" när jag arbetar med utvalda delar.
- Produktägare, Eskilstuna kommun
Den grafiska formen har sin utgångspunkt i Eskilstuna kommuns grafiska profil och från resultatet av workshops med kundens projektgrupp och varumärkesansvariga. I det följande arbetsflödet itererade vi fram designen med moodboards och style tiles. Detta ledde fram till ett tydligt formspråk som jag applicerade på de wireframes som vi arbetade med i konceptfasen.
Eftersom det inte fanns något genomarbetat runt kommunens digitala kanaler (så är sällan fallet) så gick en stor del av tiden åt till att översätta Eskiltunas grafiska riktlinjer till ett mer anpassat underlag som också har sin utgångspunkt i tillgänglighet för webben och är mer anpassat för en god interaktionsdesign.
Varje sida är taggad med etiketter som beskriver dess ämnestillhörighet.
Lösningen blev en webbplats med ett etikettsystem (Sitevisions tag-system), som satte fokus på landningssidor och e-tjänster i webbplatsens sökfunktion och i externa sökmotorer, en ny typ av navigering för att snabbare väg till relevant information och en helt ny design med utgångspunkt i Eskilstuna kommuns varumärke.
För att få ut max av lösningen med etiketter valde vi att i första hand styra användarna till att använda webbplatsen sökfunktion. I sökresultaten prioriterade vi samlingssidor för olika målgrupper och E-tjänster. Under alla lösningar, som syftar till att ge användaren rätt och relevant information, bakade vi in artificiell intelligens för att även kunna ge riktad information utifrån tid och användarbeteende.
Vi skapade ämnesspecifika landningssidor som man bara kommer till via google eller via webbplatsens sökfunktion. Det är en sammanställning av allt som finns under ett ämne som till exempel “Ung”. På samma linje skapade vi områdessidor för de olika stadsdelarna i Eskilstuna. Dessa sidor blir till allra största delen genererade utifrån etiketter. Redaktören behöver bara skriva en kort sammanfattning och välja vilken etikett sidan ska utgå från.
För att lösa behovet att visa upp kommunens övriga webbplatser skapade vi det vi kallar för “Länkkort”. Det är en länk till en extern resurs som hanteras av webbplatsens sökmotor. Länkkortet ger möjlighet att genomgående i sajten hantera externa resurser på ett strukturerat sätt. En extern länk kan i och med detta, finnas på ETT ställe och visas sedan upp där den behövs.
Utvecklare / webbredaktör på Eskilstuna kommun
Sökfunktionen prioriterar E-tjänster och sidor som Eskilstunas redaktörer rekomenderar.
Eskilstuna kommun fick en ny webbplats som användarna upplever som enkel och tydlig. Designen speglar ett modernare digitalt Eskilstuna med en tillgänglig design, god läsbarhet och kontraster som uppfyller aktuella wcag-riktlinjer. Enligt användartesterna har webbplatsen en "lagom Myndighetsprägel och är snygg!". I testerna visade det sig också att både navigering och sökfunktionen var enkla att använda trots en del nya grepp. Redaktörerna har en enklare lösning att underhålla och ett greppbart antal sidor att uppdatera.
Självklart är webbplatsen fullt ut mobilanpassad, detta är en hygienfaktor i en modern webbplats.
Eskilstuna.se är en del av min leverans till kommunen. Jag har också jobbat med både evenemang.eskilstuna.se och med mallar för egna webbplatser till besöksmål, med en rad spännande funktioner för att skapa möjlighet för att inom ramen för kommunens grafiska profil bygga "besökswebbar" som till exmpel Eskilstuna stadsmuseum.
Jag är en senior digital designer som brinner för användarupplevelsen och trivs bäst i team med kreativitet som drivkraft. Att ta helikoperperpektivet men fortfarande med järnkoll på detaljerna är min superkraft!
Över tjugo års professionell erfarenhet av både produktutveckling och kundunika lösningar i form av webbplatser, appar och digitala verktyg varvat med idé-arbete och illustration.
Utloggad: Silversmider, fiskar och lagar mat till familj och vänner. Promenerar med taxen Pixel i skogarna kring Västerås.
Socialt: LinkedIn | Dribbble | Engagemang: Piranha CMS